Lucas Geense Sky Clifford 2C

 

Geschiedenis:

Haarlem centraal was het eerste station in Haarlem. Het station werd geopend in September 1839 voor het gebruik van de eerste spoorlijn in Heel Nederland. Deze spoorlijn was in het bezit van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) en zorgde voor een snelle vervoersmogelijkheid tussen Haarlem en Amsterdam. Eerst was de HSM van plan om een spoorlijn aan te leggen tussen Amsterdam en Keulen, maar dat plan kreeg weinig tot geen steun. De spoorlijn tussen Haarlem en Amsterdam kreeg daarin tegen wel veel steun. Dus legden ze in 1839 voor 1.048.000 de spoorlijn tussen Haarlem en Amsterdam aan.

Opbouw van station Haarlem:

Het station is met een spoorlijn begonnen, maar is langzaam uitgebreid. In 1842 kwam er een spoorweg naar Leiden bij, gebouwd door architect F.W.Conrad en in 1867 eentje naar een dorp genaamd Uitgeest. In datzelfde jaar werd er een extra verdieping gebouwd en werd het gebouw verlengd aan beide kanten. Toen in 1881 een nieuwe spoorweg naar Zandvoort. Recht tegenover het station stond een fabriek: De Beijnes, dat was een fabriek voor rijtuigen en auto´s, die fabriek kreeg in 1891 ook een spoorweg voor het vervoeren van goederen. In 1912 kwam er weer een nieuwe spoorlijn naar de Haarlemmermeerspoorlijnen. Op dat zelfde moment kreeg Haarlem twee nieuw stations: station Rijksstraatweg en Haarlemmermeerspoorlijnen, die laatste werd helaas gesloten in 1936 wegens bezuinigingen. Niet ver van station Rijksstraatweg kwam in 1998 station Haarlem Spaarnwoude.

Spoorlijnen:

Toen de spoorlijn Van Haarlem Station naar Haarlemmermeerspoorlijnen in 1912 werd aangelegd kwam er een derde spoorlijn bij de brug over het Spaarne die tot de dag van vandaag nog bestaat, die word nu gebruikt als verbinding met de Hoofdwerkplaats Haarlem. In 1927 werden de spoorlijnen elektrisch gemaakt als participatie aan de elektrocutie van de Oude lijn, de oudste spoorlijn van Nederland.



Maak jouw eigen website met JouwWeb